الثلاثاء، 13 مايو 2008

ذكريات من الزمن الجميل


انا تقريبا في السطور البسيطه دي هتكلم عن ذكريات من الزمن الجميل"ذكرياتي"اللي انا لحد دلوقتي مش قادره انساها بتفصيلها كلها محفوره في ذاكرتي زي ما تكون حصلت من لحظات.
فاكره زمان في بيت جدتي لما كنا نقعد نستني وقت رجوع جدي علشان ناخد منه الحاجه الحلوه.
فاكره البيت نظيف اوي "يوحي بالهدوء النفسي"اضاءه هاديه وواسع وجو البيت العام هادي .
وفاكره سطوح البيت مكاني المفضل لما كنت اطلع العب مع الحمامه بتاعتي اطيرها فوقفي الجو علشان تنزل تاني وفاكره وهي طايره كنت ببص عليها في السما الصافيه،كنت بحس اني في راحه نفسيه كبيره اوي يااااااااه.
وفاكره عيون جدي الفرحانه وضحتكه الحلوه وربطه علي كتفي وهو بيديني الحاجه الحلوه.
فاكره البلطوبتاعه وجيوبه الواسعه اللي كنت دايما بدور فيه علي الحاجه الحلوه.
وفاكره لا في دي بالذات مش فاكره انا عايشه في اللحظات دي كانها دلوقتي .
عيون جدتي اللي كنت لما ابص فيها احس احساس مش عارفه اوصفه ازاي .
كنت بحس بعينها بتحضني وتربط علي كتفي كنت بحس في عينها كتير بحنيه ملهاش حدود وخوف عليا ملوش حدود،كنت لما اغيب عنها وارجع كنت بحس في عينها بنظره لهفه وشوق ليا،انا كل ده بتكلم عن نظره عينها اللي انا لحد دلوقتي متاكده اني معرفتش اوصفهاكويس.
اما حضنها بقي فده كان عالم تاني " عالم خيالي".
كنت بحس في حضنها براحه غريبه ودفئ غريب وحنيه عجيبه " والاغرب ان لما جدتي ماتت الله يرحمها وانا حضنتها ونمت علي كتفها وهي ميته ومسكت ايدها حسيت نفس الاحساس !!".
كانت جدتي عندها قدره عجيبه علي احتواء اي حد وانا بكتب الكلام ده بجد مش قادره امسك دموعي .
انا حكيت كتير عن ذكريات مش هنساها باذن الله، لكن عاوزه اقول حاجه دلوقتي الوقت اللي انا بكتب فيه السطور البسيطه دي حاضر كمان شويه هيبقي ذكري اتمني اني لما افتكرها بعد كده افتكرها ذكري كويسه افرح بيها افرح بيها وعاوزه اقول يا جماعه كل لحظه في حياتنا هتبقي ذكري بعد شويه يا نفتكرها ونفرح يا نفتكرها ونحزن انا نفسي بعد عمرليا كده اكون مؤثره في حياه حد ذي جدتي ما كانت مؤثره في حياتي .
مع الاخذ في الاعتبار اني كل اللي حكيته عن جدتي كان قدرتها علي الاحتواء واحسسها باللي حوليها وحنيتها، كل الحاجات دي مش محتاجه كورسات او دورات تدريبه محتاجه بس نفهم اننا بشر عنده مشاعر ، والمشاعر دي هي اللي بتحركه.
هل احنا بنتوجع لآلآم الناس؟
هل احنا بنفكر في تصرفتنا قبل ما نعملها علشان منحرجش مشاعر حد؟
هل احنا اصلا بنحس بالناس وآلامهم؟
ولا كل واحد مش بيفكر غير في نفسه ؟!
هل واحنا بنتعامل مع الناس فهمين انهم بشروارد منهم الخطأ زي ما وارد منهم الصواب؟
هل احنا عندنا قدره علي التسامح ؟ هل احنا بنغفر للناس اخطأئهم؟
وعاوزه اقول في النهايه " من لا يرحم لا يُرحم "

هناك تعليق واحد:

مصري بالغربة يقول...

انا اول مرة ادخل لمدونتك على فكرة

ومدونة جميلة جدا

والبوست ده بالذات وانا جدي كان كده وجدتي كمان